UDSKOLING

Rejsende - poetisk lydvandring

Ved uoverensstemmelse mellem kort og landskab, følg da landskabet”

Måske er det netop i det usøgte, at vi finder det udsøgte. Sådan reflekterer poetryslammer Kim Linnet i podwalk’en Turisten, som er en af fire lydrejser, der indgår i dette forløb. De rejsende, det vil sige eleverne, tages med ud på en poetisk lydvandring/podwalk. Her møder de fremmede i andre landes mad, musik, sporg, kultur og religion. De er på dannelsesrejse og får mulighed for at tænke over og inddrage relevant faglig viden om, hvordan vi dannes som mennesker. Forløbet åbner for rejsens eksistentielle dimensioner, fordi eleverne på vandringen møder det ukendte, måske mister fodfæste for en tid og forstyrres af andre måder at leve hverdagen på. Måsker vender de hjem med et nyt blik på eget og andres liv?

Undervisningsforløbets fire podcasts downloades i en app, som afspilles gratis (med kode) på elevernes mobiltelefoner. Gåturene med podcasten planlægges i naturskønne områder efter lærerens eget valg. Hver lydvandring varer ca. 10 minutter. Der er lagt små refleksionsopgaver på ruten, og med projektet følger desuden oplæg til elevarbejde. Både kristendomskundskabs- og danskfaglige vinkler og temaer slås an: identitet, pilgrimsrejser, dannelse, venskab, nærvær, kulturmøder, positivisme, religion, evolution, retræte og poetry slam - og de kan med fordel udfoldes i forlængelse af forløbet. 

 

Fakta om projektet

Målgruppe: 7.-9. kl.

Fag: Dansk og Kristendomskundskab

Lektioner: 4 + Lydvandringer: Turisten, Opdagelsesrejsen, Pilgrimsrejsen og Baghaven

Projektperiode hele året

Indhold:

  • Fire podcasts á ca. 10 minutter. I alt 60 minutter incl. gå- og samtaletid.
  • Lærervejledning
  • Elevopgaver
  • App og koder
  • Mulighed for besøg i pilgrimshuset nær Ballerup kirke

  TILMELDING HER